ADAPTACE DÍTĚTE DO MATEŘSKÉ ŠKOLY

Dítě je postaveno před novou, neznámou životní situací - vstupem do mateřské školy a musí si s ní po svém poradit.

Dítě je ve stejné situaci jako my - dospělí, když jsme nastupovali do nového zaměstnání - honila se nám hlavou řada otázek, dítě však neumí své obavy vyslovit.

A i když se do mateřské školy těší, nejistota v něm zůstává.

Abychom omezili nepříjemné pocity na minimum, prochází všechny děti v naší MŠ tzv. adaptací.

Co to znamená?

Má-li si dítě zvyknout bez problémů na nové prostředí, potřebuje k tomu určitý čas. Každé dítě je jiné, a proto i doba "zvykání" je různě dlouhá, obvykle je to 6 týdnů.

V této době musí malý človíček vyřešit spoustu úkolů, aby mohl poprvé v životě zůstat delší dobu sám, bez maminky, jinde, než doma a přitom být spokojený a cítit se bezpečně.

To jsou důvody, proč nabízíme možnost docházet si s dítětem pohrát a zároveň si vybrat třídu, kde by se dítě cítilo nejlépe. Maminka je v tomto případě jistotou a prostředníkem, jak se dítě může seznámit s prostředím třídy, novými kamarády i učitelkou.

Zároveň je rodičům umožněno lépe poznat, jak se v mateřské škole pracuje a co dětem pro jejich rozvoj nabízí.

Pokud nebylo možné využít této nabídky, pak je potřeba najít náhradní řešení pro adaptaci dítěte - nejprve dochází dítě do mateřské školy s maminkou, pohrát si. V této fázi si dítě klade otázky "Co tu budu dělat?", "Proč tu vlastně jsem?", "S čím si budu hrát?", "Můžu si to půjčit?"

Po určité době nastane den, kdy maminka může na chvíli odejít a dítě nechat ve třídě samo. Opět nastává čas otázek: "Kde je maminka?", "Proč tu není se mnou?", "Vrátí se?"

Na tyto otázky je potřeba nejen odpovědět, ale dítě se musí o jejich pravdivosti přesvědčit. Navíc, poprvé v životě se setkává se situací, kdy není středem pozornosti, protože ve třídě je více dětí a jen jedna paní učitelka.

 

Jakmile získá pocit bezpečí, je sebejisté a spokojené, nadchází poslední fáze adaptace tj.: "zvyknout si na myšlenku, že bude spinkat jinde, než ve své postýlce."

Tento úkol je pro děti velmi obtížný a je potřeba se na jeho zvládnutí dobře připravit. Maminka i paní učitelka budou s dítětem dopředu mluvit o tom, že taková situace nastane, je dobré pomoci mu vybrat hračku do postýlky a pyžamko.

Měli bychom společnými silami vytvořit takovou atmosféru, aby se Vaše dítě těšilo na den, kdy bude poprvé spinkat. Teprve odchází-li dítě se samozřejmostí do postýlky, spokojeně z ní vstává a odchází si hrát, teprve tehdy můžeme prohlásit, že je adaptace úspěšně u konce.

CO DO MATEŘSKÉ ŠKOLY JEŠTĚ POTŘEBUJETE?

Každé dítě má v šatně svou poličku, do které si ukládá věci, v nichž přišlo z domova. Ve skříňce by mělo mít i náhradní kalhotky, ponožky a tričko. Na věšácích v šatně je místo na oblečení na zahradu, které by mělo být spíše starší, pohodlné.

Do třídy je dobré mít také pohodlné a starší oblečení, protože často pracujeme s barvami a dalšími materiály, kterými se děti mohou ušpinit.

Mějte na paměti, že dítě by se mělo soustředit na práci, nikoli na to, aby se neušpinilo a nemuselo se strachovat "Co tomu řekne maminka?"

Naopak, řekne-li Vám dítko, že zítra jdeme do divadla, je dobré myslet "na parádu".

Věci by měly být podepsané. Děti jsou malé a některé věci nepoznávají. Nejčastěji hledají vyměněné bačkůrky a pyžama.

PŘIPRAVENOST NA MATEŘSKOU ŠKOLU

Před nástupem dítěte do mateřské školy mají rodiče dotazy: "Co tedy dítě potřebuje znát a umět?" Všichni patrně známe základní dovednosti, které v minulosti umožňovaly dětem vstup do mateřské školy. Takže jen okrajově připomenu:

  • znát své jméno
  • umět se oblékat i svlékat
  • umět se najíst
  • udržovat čistotu
  • umět si vyčistit nos
  • respektovat pokyny dospělého
  • umět říci, co potřebuji
  • dodržovat základy slušnosti ... atd.

JAKÁ JE SITUACE DNES?

Tak hlavně byly zrušeny jakékoliv požadavky na dítě. K tomu, aby bylo dítě přijato k docházce do mateřské školy, stačí přání rodičů, vyjádření dětského lékaře a věk 3 roky.

Velká část rodičů si přeje, aby dítě vstoupilo do dětského kolektivu ihned po dovršení tří let nebo raději ještě dříve. Pokud se u dítěte opravdu jedná o nějaký problém, pediatři a psychologové z poraden naopak ordinují mateřskou školu jako lék.

KDYBYCHOM MĚLI VZÍT BOD PO BODU PŮVODNÍ POŽADAVKY A POROVNAT JE S DNEŠNÍM STAVEM:

  • na své jméno dítě většinou nereaguje
  • dítě se posadí a čeká, tak jako panenka, nechá se obléknout. Většinou ani neví, co kam patří
  • dítě nezná běžná jídla a je potřeba ho motivovat, přesvědčovat a krmit, nebo dokrmovat
  • rodiče přicházejí s požadavkem, aby bylo do školky přijato dítě s plenami
  • dítě se ani nepokouší utřít si nos, rovnou přijde za učitelkou s tekoucím sekretem
  • dítě nerespektuje žádné pokyny na první oslovení, je nutné oslovit ho několikrát a ještě to mnohdy nestačí
  • většina dětí s nikým z nového prostředí nekomunikuje nebo až po delší době

CO BY DNEŠNÍ DĚTI POTŘEBOVALY UMĚT?

  • respektovat pravidla a autoritu, která je určuje, ale i diskutovat o nich
  • zvládat sebeobsluhu, ale i zajímat se o nové poznatky a neustále se vzdělávat
  • komunikovat se svým okolím, ale i umět nepříjemnou komunikaci odmítnout
  • zvládat společenské chování, ale i při tom mít možnost pořád být sám sebou

KDO JE TOHLE VŠECHNO MŮŽE NAUČIT?

Rodiče a škola. 

 

Zřizovatel: Statutární město Brno
O násKontakt na školku