Týden 6.4. - 9.4.2021

Téma: Zázračná příroda:

Dílčí cíle:

  • vědět, že každá lidská aktivita přináší důsledky a má přímý vztah ke zdraví přírody
  • mít povědomí o rozdílech mezi živou a neživou přírodou
  • pochopit vzájemné vazby v konkrétním životním celku - prostředí - voda v přírodě

cvičit artikulační obratnost

Činnosti:

  • prohlížejte si s dětmi encyklopedie o přírodě
  • hovořte s nimi o rozdílech mezi živou a neživou přírodou. Dejte dětem možnost, aby rozlišovaly, co patří do živé a neživé přírody.
  • seznamujte je se základními potřebami pro život rostliny, živočicha. Jistě má většina z vás doma nějaké zvířátko - jako motivaci, nebo vzpomeňte na našeho křečka - Aničku - ve školce.
  • zasaďte semínko fazole, hrášku, apod. a pozorujte jejich klíčení.  Vysvětlete dětem význam světla, tepla a vody na růst rostliny.
  • jak klíčí semínko: https://www.youtube.com/watch?v=O8agvyms7ik
  • vyrobte si Trpaslíka - seřízněte PET láhev asi 10cm ode dna, vznikne vám miska. Naplňte ji po okraj hlínou a zasaďte např. řeřichu. Nezapomeňte misku ozdobit - nalepte na ni očička, pusu, tvářičky...
  • vypravte se s dětmi na procházku do přírody. Co vše vás bude čekat a co budete dělat vám napoví průvodce "Jarní procházka" a "Jaro 1+2".
  • ,
  • prosím, udělejte si na tuto aktivitu čas, nespěchejte, pohovořte s dětmi o významu zdraví naší přírody, poučte je o významu dodržování pravidel chování v přírodě, učte je, že nešetrným zacházením s rostlinami a živočichy je mohou připravit o život. Nezapomeňte pak vyplněné úkoly - Jarní procházka - jakož i ostatní úkoly, pracovní listy, výrobky přinést ukázat do školky, abychom je mohli vašim dětem založit do jejich portfolií. 
  • vysvětlete dětem, jak cirkuluje voda v přírodě, vysvětlete, co je to koloběh vody v přírodě. Zde vás čeká docela náročná, ale moc pěkná činnost, na kterou jsem se osobně velmi těšila. Vyrobte s dětmi 3D model Koloběh vody v přírodě. Využijte např. krabici od bot, nebo tvrdší karton jako pozadí. Namalujte na modro - oblohu, měly by tam být vysoké hory, samozřejmě slunce, mraky, řeka tekoucí z hor, moře... Mnoho námětů najdete mj. na Pinterestu. Přeji vám příjemné tvoření s vašimi dětmi, nezapomeňte pak výsledek přinést do školky, uděláme si výstavku.

Sluchová cvičení, náměty na hry:

  • Krabičky - do stejných krabiček dejte společně s dětmi - např. knoflíky, mince, kamínky, ... Podle zvuku pak děti hádají, co v nich je...
  • Ptáček- "Letí ptáček, letí, ptá se našich dětí, kdo tu je, kdo se na ..A... jmenuje?

Cvičení artikulační obratnosti:

  • hra Breptadlo - říkejte si s dětmi - opakujte víckrát s dětmi slovní spojení: vlky-plky, Jája-Pája, tak-mak, maso-laso, jelen letěl jetelem, má malá máma, náš pan kaplan v kapli plakal.
  • Do listu "Hruška" si začněte zaznamenávat dovednosti, které již zvládáte. Budeme se těšit, kolik políček budete mít vybarveno! 

Pokud vám zbude čas, nezapomeňte si procvičovat jemnou motoriku a vypracovat si pracovní listy:

Teď něco z jiného "soudku" - zpívané pohádky, moc roztomilé:

Týden 29.3. - 2.4.2021

Téma: Velikonoce jsou tady

Dílčí cíle:

  • Velikonoce - svátky jara, vnímat přírodu, která se na jaře probouzí, vytvářet si k ní pozitivní vztah
  • Seznámit se s velikonočními zvyky a obyčeji
  • Procvičovat mechanickou paměť, porozumět textu
  • Zdokonalovat jemnou motoriku, správné držení psacího náčiní (tužka, pastelka, štětec)
  • Pojmenovat některé jarní květiny, keře

Náměty na činnosti:

Uhodněte hádanky:

  • Ruce a pár dlouhých proutí, k tomu tenký drátek, pletu si ji na koledu, jaro slaví svátek. Co to je?
  • Vyrostla u vody, není to tráva, s jejími copánky vítr si hrává. Co to je?
  • Vejce jako obrázek malované z lásky, komu radost udělá zítra u pomlázky? Co to je?

Naučte se básničky:

  • Upletl jsem pomlázku, je hezčí, než z obrázku.

          Všechny holky, které znám, navštívím a vymrskám.

          Než mi dají vajíčko, vyplatím je maličko.

  • Aprílová

          Hodiny jdou pozpátku, medvěd si čte pohádku,

          kočka píše úkoly, kapr spěchá do školy.

         Na modřínu hrušky zrají, dospělí si jenom hrají,

         pes jde venčit rodinu, slunce svítí ve stínu.

         Na nákupy taška kráčí, houska tátu zrovna svačí,

         auta mají čtyři nožky, já se vejdu do ponožky.

         Myška vrčí, mňouká pes: Apríl! Apríl máme dnes!

  • Kterému dni říkáme "Apríl?"
  • Duben

          Chvilku prší, chvilku zebe, chvilku padá břečka z nebe,

          chvilku svítí sluníčko, vstávej, vstávej, travičko!

          Za chviličku prší znova, je to doba aprílová!

          Vlaštovky k nám přiletí podívat se na děti,

          na cvrkání kuliček, na barvení vajíček.

Náměty na pobyt venku:

  • Až půjdete s rodiči na procházku, pozorně se dívejte a uvidíte první jarní květiny, prohlédněte si je a pojmenujte.
  • Poznáte zlatý déšť? Je to strom, nebo keř?
  • Jaký je rozdíl mezi stromem a keřem?

Znáte odpovědi?

  • Které základní podmínky potřebuje rostlina k životu?
  • Co je živá a neživá příroda?
  • Jak se máme správně chovat v lese?

Procvičte si ruku:

Týden 22.3. - 26.3.2021

Téma: Pokusy nás baví

Dílčí cíle:

  • chtít rozumět okolnímu světu, tomu, co vidí, slyší, hmatá, pociťuje
  • odhadovat rizika ohrožující jeho zdraví
  • pochopit a zapamatovat si krátký literární příběh
  • zdokonalovat koordinaci hrubé i jemné motoriky
  • uspokojovat osobní potřebu pohybu

Činnosti:

  • Všichni víme - děti milují pokusy, experimenty a zkoumání všeho druhu. Zkuste si doma s dětmi pár pokusů provést, budou vás také bavit a dětem tak poskytnete mnoho ponaučení a zkušeností
  • Při pokusech a experimentech nezapomeňte na bezpečnost vašich malých vědců, nenechte je manipulovat s chemikáliemi - těmi jsou i potravinářské barvy - barvy na vajíčka. Upozorněte děti na nebezpečí při práci s ohněm, atd.
  • Chrlící příšera - libovolnou lahev si libovolně ozdobte do podoby příšery, draka - nalepte oči, nohy, ocas... Použijte barevný papír, tavnou pistoli - pozor na bezpečnost. Fantazii se meze nekladou. Hrdlo lahve je tlama příšery. Lahev naplňte do poloviny octem, přidejte větší množství jaru a potravinářské barvivo. Lahví jemně zatřepejte, aby se obsah promíchal. Lahev umístěte doprostřed plechu na pečení s vyvýšenými okraji. Do čtverečku z papírového kapesníku nasypte plnou čajovou lžičku jedlé sody, zabalte, zakruťte a vhoďte do lahve... Po chvíli začne příšera chrlit... Já jsem používala místo sody i prášek do pečiva - do papírku jsem jej nebalila. Můžete použít různé barvy potravinářského barviva, barev na vajíčka. Nebo vyrobte příšer více a do každé dejte jinou barvu. Co se děje ?- smícháním octa-kyseliny a jedlé sody-zásady, vzniká plyn - kysličník uhličitý. Ten v octu způsobuje bublinky. Bublinky zase reagují s jarem a vytvářejí pěnu. Celá kombinace způsobí, že se pěna začne tlačit ven.
  • Udělejte si ovocnou tříšť - naplňte mísu kostkami ledu. Kostky ledu posypte třemi lžícemi soli a led zamíchejte. Doprostřed mísy opatrně umístěte skleničku a naplňte ji do půlky džusem. Dbejte na to, aby se posolený led nedostal do sklenice. Každých deset minut zamíchejte lžící džus ve sklenici. Asi po hodině a půl se z džusu vytvoří ledová tříšť. Možná budete muset přidávat kostky ledu ... Pokus nemám vyzkoušený...Co se děje ? - přidáním soli - chloridu sodného do ledu zapříčiní jeho rozpouštění při nižší teplotě. V míse tedy budete mít studený slaný led a vodu. Tato směs absorbuje teplo z džusu ve skleničce a tím samotný nápoj ochlazuje. Normálně by se z nápoje stal led, ale tím, že jej promícháváte, vznikne místo pevné ledové hmoty tříšť.
  • Vyrobte si domácí modelínu - 300ml vody, 150g hladké mouky, 75g soli, 2 lžíce octa, 1 lžíce oleje (dala jsem trochu více), potravinářské barvivo - do hlubší teflonové pánve dejte všechny ingredience, kromě barviva. Vařte a stále míchejte. Po chvíli se začne hmota k sobě lepit, až vznikne jedna koule. Snažte se ji neustále obracet, promačkávat, rozplácávat,...je důležité ji řádně propařit, aby hmota poté nelepila. Zkuste do ní píchnout prstem, nebo kousek odštípnout a promnout. Pokud nelepí, je hotová. Teprve potom odštipujeme jednotlivé kousky, posypeme potravinářskou barvou a důkladně promneme - hmotu tak obarvíme. Vytvoříme si tak několik koulí modelíny různých barev. Práce s ní je velmi příjemná, obzvlášť, pokud je ještě teplá. Uchovávejte v dóze v ledničce, já jsem ji před opětovným používáním prohřála v mikrovlnce...
  • Velmi zajímavé a originální experimentální činnosti najdete na Pinterestu, je jich tam opravdu moc. Líbí se mi výroba autíčka z kartonu - na vzdušný pohon - vzduch, který uniká z nafouknutého balonku, tlačí autíčko. Bylo by fajn, kdyby se někdo odvážil autíčko vyrobit. Musí se to ale vidět... https://www.youtube.com/watch?v=rTHrP-Q0q4Q , nebo https://cz.pinterest.com/pin/4996249573023259/. Zkuste, třeba se vám autíčko podaří zhotovit. Budu se těšit.

Opakujte si:

  • předneste básničky, které jste se naučili
  • zkuste vyprávět pohádku "O Červené Karkulce"
  • nakreslete ilustraci k pohádce O Červené Karkulce

Zdokonalujte koordinaci hrubé a jemné motoriky:

  • samostatně zavazujte tkaničky
  • samostatně se svlékejte, oblékejte, zapínejte a rozepínejte knoflíky
  • vystřihujte, lepte - zkuste například vystříhat libovolné geometrické tvary, sestavit a pak nalepit lidskou postavu
  • choďte ven - vytáhněte kolo, nebo koloběžku
  • zahrajte si s rodiči hru "Co se na mamince, tatínkovi změnilo?" - dítě dostane za úkol si maminku/tatínka dobře prohlédnout. Poté se dítě otočí a maminka/tatínek na sobě něco změní. Např. sundá brýle, vyhrne rukáv, sundá si náušnici, rozpustí vlasy, ... Dítě má za úkol změnu poznat

Vypracujte pracovní listy z nabídky:

Omalovánky pro zkrácení dlouhé chvíle:

Týden 15.3. - 19.3.2021

Téma:  Poznáváme svět kolem nás - Jaro je tady

  • pociťovat sounáležitost s živou i neživou přírodou - vycházky, pozorování
  • vědět, že se vše časem vyvíjí a proměňuje (příroda během roku)
  • vědět o rozmanitosti krajiny, počasí, přírody (pojmenovávání stavu počasí, pojmenovávání druhů rostlin)

Báseň:

  •  Jarní

            Zima už se loučí s námi, snížek už je za horami.

            Slunéčko si češe vlasy, v zahrádkách už brzy asi

            pokvete nám petrklíč, který pošle zimu pryč.

  • Petrklíč

          Odemyky - zamyky - odemyká trávníky,

          zelenají, rostou, kvetou, zimě se už nohy pletou.

  • Kočičky

          Kočičky jsou na vrbách, sype se z nich zlatý prach.

          Už je jaro! První včela k tomu zlatu přiletěla.

          Krtek hodil kupku hlíny ježečkovi na bodliny.

          Vstávej spáči! Jaro je tu, už je cítit vůně květů.

Písnička:

Hádanky:

  • Malá kytka celá bledá ze sněhu ven cestu hledá. Při teplotě na nule rozkvétají .......
  • Každý na to kouká, civí! Na jaře se dějí divy! Rozkvete vždy jeden pán, víte jaký? .......

Předmatematické představy:

  •  Hry: Knoflíková házená: každé dítě dostane 5 - 10 knoflíků, ze startovní čáry se snaží knoflíky hodit do misky. Dítě počítá knoflíky v misce - mimo misku = porovnává - více, méně, stejně
  • Šimrání peříčkem: rodič šimrá peříčkem dítě na různých částech těla a dítě pojmenovává, kde cítí šimrání (na levé ruce, pravém koleni, atd.) Cvičení pro pravolevou orientaci, pojmenovávání částí těla a hmatový vjem.

Pracovní listy - vypracuj:

  • Stejné hlásky - spoj dvojice slov, která začínají stejnou hláskou 
  • Nakresli jedním tahem 
  • Vybarvi a pojmenuj první jarní kvítek a postupně další. Kvítky zkus vyhledat i ve svém okolí. 
  • Pojmenuj jarní květy, vybarvi je. Vybarvi sluníčko a dokresli mu paprsky. 
  • Tvoř dvojice podle návodu. 
  • Vybarvi, co patří k jarnímu ročnímu období. Vysvětli, kam patří nevybarvený obrázek a proč? 
  • Jaké roční období je na horním obrázku? V dolní části pracovního listu obrázky popiš a vybarvi jen ty, které patří k jaru. 
  • Které zvíře se opakuje 3x vybarvi modře, které se objevuje jednou vybarvi žlutě. 
  • Šipkou naznač narůstání počtu od 1 - 7, nakresli totožný počet. 
  • Přiřaď správné tvary čísel, písmen a knoflíků ke tvarům na jednotlivých kostkách. 
  • Ovečky rozděl do ohrádek po čtyřech. Spočítej, kolik vzniklo skupinek? Kolik oveček zbylo? 
  • Správně pojmenuj všechny geometrické tvary, přerušované čáry obkresli podle návodu. 
  • Obrázky pojmenuj. Vybarvi ty obrázky, jejichž názvy mají dvě slabiky. Spočítej, kolik jich je.  
  • Slova na L, M 

2. týden: 8.3. - 12.3.2021:

Téma: Poznáváme svět kolem nás: Z pohádky do pohádky

Dílčí cíle vzdělávání:

  • vytvořit si pozitivní vztah k umění
  • pochopit a zapamatovat si krátký text, příběh
  • mít bohatě rozvinutou fantazii
  • vnímat krásu kulturního dědictví
  • záměrně naslouchat

Básničky:

  •  Metu, metu pohádku

           Metu, metu pohádku odpředu i pozpátku.

           Elce pelce do pekelce - začnu třeba o Popelce,

           ale povím sotva půlku, vzpomenu si na Karkulku.

           Na Chaloupku z perníku, potom na pár vodníků.

           S jelenem jdu na procházku a potkáme Zlatovlásku,

           pak Smolíčka Pacholíčka - to už se mi klíží víčka.

           A než najdu Budulínka, všechno kolem tiše spinká.

  • Vepřo - knedlo

           Prý si kdysi lesní víly vepřo-knedlo oblíbily.

           Prý čas letěl, lesy houstly, lesní víly zvolna tloustly.

           Vepřo-knedlo, k tomu zelí - prý jen proto vymizely.

 Písnička:

 Hádanka:

  • Stojí, stojí strom, na tom stromě 12 větví, na každé větvi 4 hnízda, v každém hnízdě 7 vajíček. Co je to?

Cvičení postřehu:

  • Kimova hra

          - dětem ukážeme po dobu 1 minuty 10 předmětů, nebo obrázků jim známých. Poté předměty zakryjeme a děti se snaží předměty vyjmenovat

  • Hra Párátka

          - dítěti i rodiči dáme hromádku párátek. Rodič nejdříve sestaví jednodušší tvar z párátek a dítě ho napodobuje - snaží se postavit stejný tvar. Postupně přecházíme ke složitějším tvarům.

Dějová posloupnost:

Omalovánky + pracovní listy:

Grafomotorika:

1. týden: 1.3. - 5.3.2021:

Tematická část: Chceme být zdraví -  Rostu jako kytička

Dílčí cíle vzdělávání:

  • vědět o nutnosti udržování svého těla ve zdraví
  • napomáhat vlastnímu zdraví zdravými životními návyky
  • znát způsoby a prakticky zvládat úkony osobní hygieny

Píseň - "Zdravé tělo"

Píseň - "Bonbóny"

Báseň:

  • Ovoce a zelenina

           Ovoce a zelenina - to je život, to je síla.

           Kdo jí mrkev, ředkvičky, ten je zdravý celičký.

  • Umývání

           Vždy před každým jídlem umyji si ruce mýdlem,

           čistota je zdraví půl - to si dobře pamatuj!

  • Zubák

           Kdo si zoubky nevyčistí,

           ten pak velmi brzy zjistí,

           že u něj byl v noci zubák.

           Proto vezme kartáček

           a bez dlouhých otáček

           čistí zoubky levé, pravé,

           prostě všechny, ať jsou zdravé.

Hádanka:

  • Proč za zvuku houkačky auto klopí zatáčky?

           Život visí na nitce nemocnému v .......

  • Řidítka a řetěz krátký na dvě kola se šlapátky.

           Děti ihned po škole jezdí rády na ....

Motorika mluvidel:

  • Koník

           - děti mlaskají jazykem jako když klapou podkovy

  • Čertík

           - děti vyvozují zvuk "blbl" (napodobují čerta)

Rozvoj obsahové stránky řeči:

  •  hra: "Co by se stalo?"

           - kdyby ses nerozhlídl na křižovatce?

           - kdyby sis neumýval ovoce?

           - kdybys jedl příliš mnoho sladkostí?, atd...

Sluchová analýza a syntéza:

  • určování počtu slabik ve slově - vytleskávání, grafické zaznamenávání

Zraková paměť:

  • hrajte pexeso
  • skládejte puzzle

Pracovní listy:

Grafomotorika:

  • Vinutí - vaříme, vaříme čaj - pěkně dokolečka 
  • Horní oblouk i zpětný tah, vše několikrát opakujte, dbejte na plynulost pohybu 

 

 

 

 

Zřizovatel: Statutární město Brno
O násKontakt na školku