Týden 6.4. - 9.4.2021

Téma: Poznáváme svět kolem nás: Domácí zvířata a jejich mláďata:

  • Ahoj děti, jaro už je v plném proudu a příroda se po zimě začala měnit. Oteplilo se a začaly kvést první květy, na stromech začínají rozpukat první lístky a také mnohá zvířátka prožívají radostné změny - rodí se jim nebo líhnou mláďátka. Jistě jste si někteří všimli malých selátek při procházce k divokým prasatům v Údolí oddechu. My se ale nejdříve seznámíme s některými domácími a užitkovými zvířaty, která žijí v domácnostech nebo na dvorku. S rodiči si můžete povídat o tom, jak se mláďata jmenují, jak se říká jejich maminkám - samicím, a jejich tatínkům - samcům, čím jsou pro člověka užiteční, jak říkáme jejich obydlím, jaké vydávají zvuky, atd.

Pracovní listy:

Písně:

Papírové skládanky:

  • Vyber si jedno zvířátko a slož si ho podle obrázku 

Hádanky:

  • Víte, kdo tak nahlas štěká, kdo zloděje v noci leká, kdo uhlídá dům i ves? Ano, správně, je to ...
  • Vidí myšku, hned ji chytí, očima si při tom svítí. Každý kluk i holčička ví, že je to .......
  • Obilí i zrnko máku hned si vezme do zobáku. Za to snáší vajíčka, kdopak je to? ........
  • Bílý kožich chundelatý, na krku má zvonec zlatý z nebe nebo z kopečka, je to totiž ......
  • Trávu mění na mlíčko, k tomu bučí maličko. Poznali jste? Sláva! Je to totiž .....
  • Je to zvíře chrochtavé, neustále špinavé, navíc není králem v kráse. Poznali jste? Je to .....
  • Doufám, že jste všechny hádanky uhodli. Vyberte si jednu a naučte se ji jako básničku. Už se těším, až si ty hádanky budeme říkat u nás ve školce.

Tip na výlet:

Zatím se mějte krásně a užívejte si jarního sluníčka. 

Týden 22.3. - 1.4.2021

Téma: Velikonoce

     Seznámit děti s tradicemi českých Velikonoc a s velikonočními symboly - velikonoční koledy, pletení pomlázky, malování vajíček, pečení beránka

Návrhy na činnosti s dětmi:

  • Natrhejte si větvičky břízy do vázy. Pozorujte, jak se vyvinou listy z pupenů
  • Udělejte si malované či libovolně zdobené vajíčko - kraslici
  • Vyzkoušejte si uplést pomlázku: https://www.youtube.com/watch?v=y9YYE0Kri6w
  • Povídejte si o tom, co patří k tradici Velikonoc
  • Jak lidé slavili Velikonoce můžete s dětmi shlédnout v pěkné naučné loutkové pohádce: https://www.youtube.com/watch?v=nW7iVeLfuYc
  • Vyjmenujte roční období a dny v týdnu
  • Nauč se velikonoční koledu

Velikonoční koledy:

  • Hody, hody, doprovody, dejte vejce malovaný.

          Nedáte-li malovaný, dejte aspoň bílý, slepička Vám za to snese jiný.

  • Hody, hody, doprovody, šel zajíček podle vody.

          Potkala ho koroptvička, chtěla na něm dvě vajíčka.

          Zajíček řekl ne, ne, ne, ani jedno červené.

          Za potokem u lesíčka mám já strýčka králíčka,

          tomu nosím každým rokem malovaná vajíčka.

  • Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček,

          utíkal jsem podle vody, nesl kopu vajíček.

          Potkala mě koroptvička, chtěla jedno červené,

          že mi dá lán jetelíčka a já řekl: "Ne, ne, ne!"

          Na dvorečku za potokem mám já strýčka králíčka,

          tomu nosím každým rokem malovaná vajíčka.

          Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček,

          dojdu-li tam bez nehody, dám mu kopu vajíček.

  • Hody, hody, doprovody, dejte medu, žádné vody,

          nechci vody, dejte medu, jinak od Vás neodejdu.

          A nakonec, tetičko, dejte pěkný vajíčko.

  • Koledníci jdou, pomlázku nesou.

          Zpívají koledy: "Vajíčko, dejte mi."

          Ať je pěkně malované, od srdíčka darované.

  • Panímámo zlatičká, darujte nám vajíčka!

          Nedáte-li vajíčka, uteče Vám slepička

          do horního rybníčka a z rybníčka do louže,

          kdo jí odtud pomůže?

Pracovní listy:

Týden 15.3. - 19.3.2021

Téma: Jaro v trávě a na zahrádce

Ahoj děti,

     sluníčko nám přineslo jarní dny a v sobotu 20. března bude i v kalendáři napsáno: 1. jarní den. Příroda se probouzí odpočatá po zimním spánku, začíná rašit tráva i některé  květinky, vrací se ptáci z teplých krajů, ze zimního spánku se probouzí některá zvířata, včelky, brouci a jiný hmyz. Uklízí se na zahrádce, sejí se semena na záhony, na pole i do květináčů, slaví se svátky jara - Velikonoce - a všichni se radují, že už skončila zima. Jarními měsíci jsou březen, duben a květen a i vy, děti, si můžete tento čas nádherně užít.

Náměty k činnostem s dětmi:

  • Utrhněte si do vázy pár větviček zlatého deště a pozorujte, jak se zanedlouho změní a vysvětlete proč (vykvetou, protože jsou v teple)
  • Navštivte s rodiči květinářství a pozorujte jarní květiny v květináčích i do vázy. Pojmenujte si je (tulipán, narcis, primule, ...můžete si názvy vytleskat, určit barvu, začáteční písmeno, porovnat výšku, aj.)
  • Pozorujte rozkvetlé záhonky před domy, najděte rozdíl mezi sněženkou a bledulí.
  • Na procházkách poslouchejte zpěv ptáků a určujte místo, odkud zvuk slyšíte (důraz na příslovce místa - vlevo, vpravo, nahoře, ..., či předložky - nad, pod, u, za, ...)
  • Pozorujte práci včel a čmeláků
  • Zasejte si s rodiči do misky řeřichu či obilí a starejte se o zalévání sami. Pozorujte, jak semínka klíčí a rostou. Budete mít hezkou dekoraci na velikonoční svátky
  • Pokud si koupíte s maminkou tulipány do vázy, pozorujte, co se s nimi děje od poupátka až do zvadnutí. Myslíte, že se tulipán v květináči chová stejně?
  • Na procházkách si povídejte s rodiči o všem, co vidíte a myslíte si, že patří k jaru ...

Básně:

  • Přišlo jaro do vsi, kde jsi, zimo, kde jsi?

          Byla zima mezi náma a teď už je za horama.

          Hu, hu, hu, jaro už je tu!

  • Světem letí novina, že prý jaro začíná.

          Všechno kvete, krásně voní, motýlci se spolu honí.

          Zelená se travička, když je ještě maličká.

  • Táta včera na venku našel první sněženku,

           vedle petrklíč, zima už je pryč!

  • Kdy začíná správné jaro - když sněhulák uteče,

           když si louka za chalupou novou trávu obleče.

           A když děda na zahrádce vzdychá, že má hodně práce.

Jaká je to práce na jaře v zahrádce? (vyhrabávání listí z trávy, setí semen a sazenic, stříhání stromů,...)

Čtení obrázkového příběhu:  

Písně:

Pracovní listy:

Hádanky:

  • Pod sněhem se krčí, na paprsky čeká. Nevadí, že vítr hučí, voní do daleka. (Sněženka)
  • Žížaly mu nevěří, venku chodí bos. Pěkný hlásek, černé peří, oranžový nos. (Kos)
  • Zlatovláska v trávě stojí, motýli se kolem honí, najednou je celá bílá tahle malá luční víla. (Pampeliška)
  • Na svět přišel nahatý od hlavy až po paty. Do týdne, ať kdo chce věří, byl po těle samé peří. (Ptáček)

Omalovánky:

Ahoj a mějte se sluníčkově.

1.3. - 12.3.2021

Téma: Z pohádky do pohádky

Pojďme se podívat do světa pohádek...

     Znáš všechny známé pohádky? O Červené  Karkulce, O Sněhurce a sedmi trpaslících, O Popelce, O kůzlátkách, O perníkové chaloupce, O Šípkové růžence a další?

Společně se na nějakou pohádku podíváme, avšak doma si můžete s rodiči (prarodiči, sourozenci) číst nebo vyprávět i jiné další pohádky. Pohádku zkuste převyprávět a můžete některou zkusit zdramatizovat nebo zahrát jako loutkové divadlo. Pokud budeš chtít, můžeš nám pak později ve školce pohádku před spaním vyprávět, či zahrát divadlo. Budeme se na to moc těšit.

Pondělí 1.3.2021:

  • Přečtěte si (třeba před spaním) pohádku Sněhurka a sedm trpaslíků. Převyprávějte děj. 
  • Zamyslete se a zkuste odpovědět na tyto otázky k pohádce:
  • Proč neměla zlá královna Sněhurku ráda?
  • Je závist dobrá nebo špatná vlastnost a proč myslíte?
  • Myslíte, že jsou takové špatné vlastnosti i mezi lidmi?
  • Co byste dělali, aby si lidé nezáviděli a proč? Je důležitější být krásný nebo být dobrý člověk a něco dokázat? Proč?
  • Co udělala špatně Sněhurka? (děti by měly přijít na to, že by si Sněhurka neměla cokoli brát od cizích lidí a nebo se s nimi jen bavit, nikam s nimi nechodit nebo je pouštět k sobě domů, apod.)
  • Platí to jen pro Sněhurku, nebo i pro Vás, děti?
  • Namluvená pohádka Sněhurka sedm trpaslíků: https://www.youtube.com/watch?v=9ioIg748L-Q

Úterý 2.3.2021:

  • Naučte se básničku O Sněhurce. Recitací jistě můžeš udělat radost někomu z rodiny. Pokud si básničku zapamatuješ, budeme se na ni těšit i u nás ve školce
  • Najdeš v básničce rýmy? Najdi rýmy i v tomto úkolu: Která slova se rýmují?
  • Budeš-li mít chuť, postav nebo nakresli Sněhurce a princi zámek či hrad nebo navlékni korálky pro Sněhurku
  • Sněhurka a sedm trpaslíků

          Přišli domů trpaslíci, koukají se po světnici.

          Kdo mi ustlal postýlku?

          Kdo mi vypral košilku?

          Kdo mi umyl misku, lžičku?

          Kdo navařil polívčičku?

          Kdo nám tady uklidil?

          Ani smítko nevidím.

          Já, Sněhurka, já to byla,

          já jsem v lese zabloudila.

          Máme doma pomocnici, uklidila ve světnici,

          tralala, tralala, uvařila, vyprala.

Středa 3.3.2021:

  • Na jaké písmeno začínají slova: Sněhurka, princ a trpaslík? V následujícím úkolu najdi/vybarvi všechny obrázky, jejichž název začíná hláskou "T"
  • Pracovní list - sluchové vnímání - hláska T: 
  • Ve volné chvíli/na procházce můžete společně s dětmi zkoušet hrát slovní fotbal (cvičení na rozeznávání hlásek na začátku a na konci slova) Například: pes - slon - nos - sova - auto atd. ...

Čtvrtek 4.3.2021:

  • Pracovní list - tvary - Sněhurčin hrad: 
  • Poznáš geometrické tvary - obdélník, čtverec, kruh a trojúhelník? Spočítej, kolik je na hradě obdélníků, čtverců, kruhů a trojúhelníků. Dokážeš i doma najít předměty daných tvarů?
  • Text - obrázkové čtení O vlkovi a kůzlatech: 
  • Přečtěte si (třeba před spaním) pohádku O vlkovi a kůzlatech. Sám doplňuj slova, která patří na místo obrázku. Po přečtení pohádky děj převyprávěj. Otázky k pohádce: Co maminka kůzlátkům nakázala? Jaký byl vlk? Co chtěl vlk? Co by se stalo, kdyby kůzlátka vlkovi otevřela? Je bezpečné pouštět cizí lidi do domu?

Pátek 5.3.2021:

  •  Procvičování souvislého řečového projevu při vyprávění pohádky podle obrázků.
  • Pamatuješ si pohádku O vlkovi a kůzlatech? Seřaď obrázky dle pohádky a večer si s rodiči prohoďte role. Převyprávěj jim za pomocí obrázků pohádku na dobrou noc. Obrázky je dobré si vybarvit, rozstříhat a seřadit.
  • Obrázky - dějová posloupnost O vlkovi a kůzlatech: 

Pondělí 8.3.2021:

  •  Úkol: na vycházce se zaměřte na rozeznávání pravolevé orientace. S dítětem určujte, zda jste zahli doprava či doleva. Tip: Neříkejte dítěti, jaký je cíl cesty. Pouze ho navádějte (tady zahneme doleva, teď rovně apod.)
  • (třeba před spaním) - přečtěte si nebo poslechněte si z nahrávky pohádku O perníkové chaloupce: https://www.youtube.com/watch?v=CSPV5k98D9g
  • Za pomocí otázek si připomeňte děj pohádky: Jak se jmenovala holčička, která šla s tatínkem a bratříčkem do lesa? Co šli do lesa dělat? Co napadlo Mařenku, když se ztratili s Jeníčkem v lese? Kam je světýlko přivedlo? Jak nad ježibabou zvítězily?

Úterý 9.3.2021:

  •  Nakreslete si postavy k pohádce O perníkové chaloupce (Jeníčka, Mařenku, tatínka a ježibabu). Postavy vystřihněte a izolepou přilepte ke špejli. Až budeš mít postavy vyrobené, zkus zahrát rodičům divadlo pohádky O perníkové chaloupce. Budeš-li chtít, divadlo nám můžeš zahrát později i ve školce.

Středa 10.3.2021:

  • Omalovánka Perníková chaloupka: 
  • Pokud znáš pohádku O perníkové chaloupce, jistě ihned poznáš to, co do pohádky nepatří.
  • Seznámení se s veršovanou pohádkou Perníková chaloupka. Poznáš, která slova se v pohádce rýmují? Pokud si veršovanou pohádku zapamatuješ, budeme se těšit, až nám ji ve školce povíš.
  • Perníková chaloupka

           "Odkud ten náš holub letí"

           "Letím z lesa, milé děti, 

            vrků, vrků, vrků."

           "Cos tam viděl, holoubku?"

           "Perníkovou chaloupku

            u černého smrku."

           "Viděls také Mařenku?"

           "Jakpak by ne, holenku!

            Viděl jsem ji s Jeníkem,

            krmili se perníkem."

           "A když z okna na zahradu

            vystrčila baba bradu,

            nebáli se, holoubku?"

           "Kdepak! Zamkli chaloupku

            na cukrový klíč - 

            a už byli pryč!"

Čtvrtek 11.3.2021:

  • Pracovní list - hláska S - Perníkové srdce: 
  • Najdi na perníkovém srdci obrázky, které začínají hláskou S.
  • Uhádneš tyto hádanky? Vzpomeneš si na správná jména pohádkových bytostí?
  • Jak se jmenovala hoplčička v pohádce s vlkem, která nosila červený čepeček? (Andulka/Karkulka/Bambulka)
  • Jak se jmenoval neposlušný chlapeček, který otevřel dveře vychytralé lišce? (Marhulínek/Vendelínek/Budulínek)
  • Dalšího neposlušného kluka zachránil jelen se zlatými parohy. Byl to? (Smolíček/Jeníček/Malíček)
  • Co upekla babička a dala chladit na okno? (Vdoleček/Rohlíček/Koblížek)
  • Jak se jmenovaly děti, které zabloudily v lese a dostaly se k perníkové chaloupce? (Mach a Šebestová/Jeníček a Mařenka/Jája a Pája)
  • Jak se jmenovali tři kamarádi? Jeden dobře viděl, druhý měl dlouhé nohy a třetí velké břicho. (Pankrác, Servác, Bonifác/Dlouhý, Široký a Bystrozraký/Kašpar, Melichar a Baltazar)
  • Jak se jmenovala princezna z pohádky o sedmi trpaslících? (Sněhurka/Sněženka/Bledulka)
  • Jak se jmenovala princezna s dlouhými zlatými vlasy? (Zlatovláska/Plavovláska/Barbína)
  • Jak se jmenoval mravenec, který všechno uměl a brouk, co všechno kazil? (Ferda Mravenec a Brouk Pytlík)
  • Jak se jmenoval loupežník z lesa Řáholce? (Hurvajs/Rumcajs/Lumpajs)
  • Jak se jmenovalo hodné a pracovité děvče, které našel princ podle malého střevíčku? (Uhelka/Popelka/Alenka)
  • Jak se jmenovala pihovatá holčička, které říkají také Dlouhá Punčocha? (Pipi/Kiki/Riky)
  • Jak se jmenovala víla s dlouhými vlasy? (Víla Adélka/Víla Amálka/Víla Pupálka)

Pátek 12.3.2021:

  • Pracovní list - pohádky - Kdo se čeho bojí?: 
  • Vzpomeneš si na správný název pohádky? Znáš všechny pohádky? Pokud ne, budeš mít aspoň důvod se s pohádkou seznámit. Čtěte dětem popletené názvy pohádek a nechte je, ať je opraví:
  • O rohlíkové chaloupce (O perníkové chaloupce)
  • O vdolečkovi (O koblížkovi)
  • Čtyři prasátka (Tři prasátka)
  • Sněhurka a čtyři trpaslíci (Sněhurka sedm trpaslíků)
  • O veliké mrkvi (O veliké řepě)
  • Cukr nad zlato (Sůl nad zlato)
  • Pekáčku, peč! (Hrnečku, vař!)
  • Tři zlaté rohy Děda Všeználka (Tři zlaté vlasy Děda Vševěda)
  • O Růžové Marhulce (O Červené Karkulce)
  • Čert a Klára (Čert a Káča)
  • O hloupém Jardovi (O hloupém Honzovi)
  • Hrdá princezna (Pyšná princezna) 
  • O vlkovi a štěňatech (O vlkovi a kůzlatech)
  • Uhelka (Popelka)
  • Krátký, Úzký a Slepý (Dlouhý, Široký a Bystrozraký)

Všechny Vás moc zdravíme, opatrujte se a snad se zase brzy uvidíme u nás v Áčku.

Zřizovatel: Statutární město Brno
O násKontakt na školku