Týden 6.4. - 9.4.2021

Téma: Domácí zvířata

Náměty:

  • Do neprůhledného pytlíku vložíme malá plastová, dřevěná zvířátka a pomocí hmatu se snažíme uhodnout, které držíme.
  • Rodič popisuje zvíře a dítě se jej snaží uhodnout. Zvířátka můžeme mít před sebou na fotce, nebo jako hračku a postupně je vyřazujeme. Popis si může zkusit i dítě.
  • Tvoření zdrobnělin a rytmizace tleskáním slov (slepice - slepička): 
  • Skládání puzzle: 
  • Složení obrázku: 
  • Orientace v prostoru - správné pojmenování pomocí předložek v, před, vedle, do, na, pod, za: 
  • Poznej zvíře podle zvuku: https://www.youtube.com/watch?v=QnuzTxmmW8Y
  • Život na farmě: https://www.youtube.com/watch?v=Mvb-MNkmirY

Písničky:

Básničky:

  •  Kráva

           Na louce se pase kráva, z dálky ocasem všem mává.

           Než přijdeme k ní, celou louku sní.

  • Koník

           Běží s větrem o závod, přeskakuje kopec, brod,

           od kopyt mu hlína létá, odnese mě na kraj světa.

           Oj, koníčku, tiše stůj, škoda jen, že nejsi můj!

Výtvarná činnost:

  • Prasátko - obrázek vybarvíme, vystřihneme a nakonec slepíme podle předlohy: 
  • Kravička - obkreslíme si misku - tělíčko, hrneček jako hlavu a 4x minci - nohy. Vybarvíme, vystřihneme a doděláme kravičku: 
  • Slepička - budeme potřebovat: tvrdý papír, tužku, nůžky, červený papír, staré slámky, temperové barvy, lepidlo. Na tvrdý papír si tužkou předkreslíme slepičku a zvlášť ještě křidélko. Zdobíme tak, že slámku namáčíme postupně do různých temper a tiskáme. Mezi jednotlivými barvami slámku omyjeme nebo si dopředu nastříháme slámku na menší kousky (třeba 3cm) a každý kousek použijeme na jinou barvu. Během schnutí si z červeného papíru vystřihneme hřebínek a zobáček. Po zaschnutí vystřihneme slepičku a křídlo. Slepičce dolepíme hřebínek, zobáček, křidélko a domalujeme oko (nebo použijeme plastové nalepovací). Můžeme si ještě vystřihnout bílá vajíčka z tvrdého papíru a nalepit je i se slepičkou na kousek kartonu, nebo barevného přírodního papíru i s kousky lýka jako hnízdečka: 

Pracovní listy:

Omalovánky:

Týdny 22.3. - 2.4.2021

Téma: Velikonoce

     S jarem přichází vše pěkné, milé a příjemné - vše, na co v mrazivých dnech všichni čekáme. Hřejivé sluneční paprsky, probouzející se příroda a barevný svět kolem nás v nás vzbuzuje lepší náladu a radost ze života. S jarem jsou spojeny nejvýznamnější svátky křesťanské církve VELIKONOCE. Velikonoce se slaví vždy po jarní rovnodennosti, první neděli po jarním úplňku.

Časové zařazení a průběh svátků:

  • První neděle postní - "Černá"
  • Druhá neděle postní - "Pražná"
  • Třetí neděle postní - "Kýchavá"
  • Čtvrtá neděle postní - "Družebná"
  • Pátá neděle postní - "Smrtná"

Pašijový týden:

  • Modré pondělí
  • Žluté úterý
  • Škaredá středa
  • Zelený čtvrtek
  • Velký pátek
  • Bílá sobota
  • Velikonoční neděle
  • Velikonoční pondělí

       - Vysvětlení pojmů můžete najít v následujícím odkazu: https://adoc.pub/velikonoce-legenda-ojeiovi.html

       - S dětmi si můžete povídat o velikonočních symbolech a o tom, jaký je jejich význam (např.: pomlázka, beránek, zajíček, vajíčko, kočičky, řehtačky, ...)

       - Vysvětlení a další náměty naleznete např. zde: http://web.quick.cz/iveta_kulhava/Ve_symboly.htm#Velikono%C4%8Dn%C3%AD%20poml%C3%A1zka

Příprava tradičního pokrmu:

Pletení pomlázky:

Tvoření:

  •  "Pinzetování" - vystřihneme si z tvrdého papíru různě barevná vajíčka. Do misky nasypeme bambulky, nebo zmuchláme kuličky z barevných papírů. Děti trénují jemnou motoriku přesunováním kuliček z misky na vajíčka a trénují si poznávání barev. Dítě může nejprve třídit podle barev a pak si "ozdobí" jedno vajíčko různě barevnými kuličkami. 
  • Kohoutek a slepička - na papír otiskneme žlutě nabarvenou ruku. Domalujeme zvířátkům oči, zobáček, hřebínek a dvě nožky. Můžete domalovat dle fantazie: 
  • "Velikonoční zajíček" - vystřihneme si šablonu zajíčka, tu položíme na papír A4, můžeme ji přichytit kancelářskou sponou tak, aby se nehýbala. Připravíme si různé barvy a prstem budeme dělat otisky kolem šablony. Barvy střídejte. 
  • "Zajíček a vajíčko" - vytiskneme si předlohy a do vyznačených koleček vyválíme kuličky z plastelíny, dáváme knoflíky, kostky lega, kuličky z krepového papíru (dle možností): 
  • "Velikonoční vajíčko" - vytisknutou šablonu vybarvíme, dokreslíme dle fantazie, potom můžeme vystřihnout: 

Velikonoční kraslice - různé náměty na zdobení kraslic:

Velikonoční cvičení pro děti:

Audio pohádka:

Hádanky:

  • Kvokám, kvokám na dvoře, vajíčka jsou v komoře. Co je to? (slepice)
  • Malý zobáček, žlutá peříčka, právě se vylíhlo z bílého vajíčka. (kuřátko)
  • Nebýt mého kokrhání, nebylo by rána ani. Vstávejte už, lenoši, dlouho spát se nesluší. (kohout)

Básničky:

  • Slepička

           Kropenatá slepičko, snes nám zlaté vajíčko.

           Zlaté vejce?  - Ach, co s ním? O zlato já nestojím.

           Jak by se mi ze zlata líhla potom kuřata?

  • Zajíčkova koleda

           Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček,

           utíkal jsem podle vody, nesl kopu vajíček.

           Potkala mě koroptvička, chtěla jedno červené,

           že mi dá lán jetelíčka a já řekl: "Ne, ne, ne!"

  • Hody, doprovody

           Hody, hody, doprovody, dejte vejce malovaný,

           Nedáte-li malovaný, dejte aspoň bílý,

           slepička vám snese jiný.

Písničky:

Pracovní listy:

Omalovánky:

Týden 15.3. - 20.3.2021

Téma: Jaro

     Jaro je jedno z nejkrásnějších ročních období.

Mezi jarní měsíce patří březen, duben, květen. Příroda se po zimním spánku znovu probouzí. Už koncem zimy slyšíme první štěbetání ptáčků, jimž jsme do krmítek přilepšovali. Ptáci a živočichové, kteří u nás přezimovali, i tažní ptáci, kteří se postupně vracejí. Sluníčko začíná hřát, ale zima se ještě své vlády nevzdala.

Báseň:

  • Zima

          Zimo, ty jsi bílá paní, končí tvoje kralování,

          sundej bílou korunu a sesedni ze trůnu.

          Už je na tě čas, za rok přijdeš zas.

Říkáme si:

  • Astronomické jaro začíná 20. března, nazývá se jarní rovnodenností, což znamená, že den je stejně dlouhý jako noc.
  • K jaru patří i vynášení smrtky - Morana - symbolické zakončení zimy. Figurína připomínala velkou loutku. Byla ze slámy, oblečena do ženských šatů, ozdobena stužkami, hadříky a náhrdelníkem s vyfouklých vajec. Tuhle postavu hodil průvod děvčat a chlapců za vsí do potoka. Zpět se průvod vracel se zeleným stromkem a všichni zpívali a chodili od domu k domu.
  • Video: https://www.youtube.com/watch?v=TcR-PbCyI0k
  • Báseň: Smrt plave po vodě, nové léto k nám jede, s červenými vejci, žlutými mazanci.

Pranostiky:

  • Pranostiky vznikaly po dlouhá léta, mnoho lidí před námi se jimi řídilo na základě pozorování přírody. Poznatky se předávaly z generaci na generaci jako zkušenosti, které lidé využívali. Museli vědět, kdy na jaře zorat pole, kdy zasít obilí, len, kdy sázet brambory, nebo kdy sklízet obilí či ovoce.
  • Březen - za kamna vlezem, duben - ještě tam budem.
  • Teplý březen rozehřeje včelám srdce.
  • Na svatého Řehoře všecko na dvoře krákoře.

V březnu se pomalu otepluje a objevují se první drobné kvítky sněženek, bledulí a krokusů. N větvích jívy vykukují kočičky a lákají pilné včely k jarní hostině.

Výtvarné náměty:

Pracovní listy:

Náměty:

  • Venku pozorujeme přírodu, ukazujeme si květiny
  • Posloucháme zpěv ptáků a poznáváme je
  • Povídáme si o změnách v přírodě
  • Určujeme větší/menší, určujeme barvu
  • vytleskáváme slabiky, určujeme první písmenko

Omalovánky:

Týden 8.3. - 12.3.2021

Téma: Kniha je můj kamarád

      V druhém tématu "Kniha je můj kamarád" se v dětech snažíme probudit zájem o četbu, seznámit je s literaturou a jejími žánry. Děti se dozví, jak se s knihou zachází a jak se o knihu starat. Uvědomují si, že i nevidomí umí číst.

Pro zajímavost z historie:

  • Historie "Měsíce knihy" se začala psát v roce 1955 a byl jí určen právě měsíc březen. Během stávajících let došlo k jeho přejmenování na "Týden knihy", v roce 1989 přestává být řízenou oficiální akcí a postupně téměř zaniká. V současné době je oficiálním názvem "Měsíc knihy a internetu". Cílem je probudit v dětech zájem o četbu.

Světová nej...

  • Nejvíce knih vychází ve Velké Británii (asi 100 000 titulů ročně, v USA asi 6 000 titulů ročně)
  • Největší knihovna na světě je v USA. Knihovna Kongresu obsahuje přes 168 milionů materiálů.
  • Největší kniha světa - "Ďáblova bible" (váží 75kg a dřevěné desky měří 90x50 cm)
  • Nejdražší dětská kniha - první vydání "Alenka v říši divů" od Lewise Carrolla (1,5 milionu dolarů)

Výroba ručního papíru (Velké Losiny) 

Výroba papíru ze dřeva

Druhy knih:

  • Podíváme se doma, jaké knihy máme v knihovně a přineseme jednotlivé druhy na stůl. Porovnáme rozdíly dle druhu, vazby (tenká, tlustá, malá - velká, lehká, těžká, ...)
  • Obrázkové, encyklopedie, leporela, pohádky, zpěvník, slovník, atlas, časopis, učebnice, knížky pro dospělé, ...

Vazby knih:

  • měkká
  • tvrdá
  • sešitová

Říkáme si:

  • Jak se s knihou zachází a jak se k ní chováme: nečmáráme do ní, ukládáme ji na své místo, prohlížíme ji čistýma rukama
  • Kde se prodávají nové knihy? (V knihkupectví)
  • Kde se prodávají staré knihy? (V antikvariátě)
  • Kde se půjčují knihy? (V knihovně)
  • Jaká je tvoje nejmilejší knížka?
  • O čem je tvoje knížka?
  • Kdo je hlavní hrdina a jak vypadá?
  • Jak se říká člověku, který píše knížky? (Spisovatel)
  • Jak se říká člověku, který maluje obrázky do knížek? (Ilustrátor)
  • Kde se tisknou knihy? (V tiskárně)

 Jak nevidomí čtou knihy?:

Procházkou ke knihovně:

  • Pokud půjdete ven na procházku, můžete navštívit Knihovnu Jiřího Mahena. Je sice zavřená, ale můžete dětem říci, k čemu slouží, jak se o knížky starat, jak jsou knihovny roztříděné a proč je knihovna zavřená.
  • Podívat se můžete i na stránky https://www.kjm.cz/aktuality, kde najdete 3D vizualizaci Ústřední knihovny Jiřího Mahena.

Básně:

  • Abeceda není žádná věda

           Když se řekne abeceda, tak to není žádná věda.

           Každý kluk i holčička, i ta hodně maličká,

           Honzík nebo Alenka naučí se písmenka.

  • Nomík a knížky

           Já jsem Nomík ještě malý, s kamarády si rád hraji.

           Do školky já chodím rád, knížky jsou můj kamarád.

Píseň:

Text:

  • 1. S knihami se kamarádím a já vám to také radím a já vám to také radím, přátelé. Kdo si s knihou nepovídá, ten svůj život neprožívá, ten svůj život neprožívá vesele.
  • Refrén: Já vám přicházím dát, dát víc, než mohu znát, ...
  • 2. Kdo si nečte, ten nežije, tomu chybí fantazie, tomu chybí fantazie potřebná. Na počítač nespoléhám, s pěknou knihou rád uléhám, s pěknou knihou rád uléhám, je milá.
  • Refrén: Já vám přicházím dát, dát víc, než mohu znát... S knihami se ...

Hra:

  • Hledám, hledám, co mám znát, pojď mi ... (doplníme jméno dítěte) pomáhat. Do všech koutů zajdi, co začíná na "K" (L,H,N,...) najdi. 
  • říkáme si, co všechno začíná na dané písmenko, můžeme si věci ukazovat, vytleskávat slabiky. Dbáme na správnou výslovnost.

Rukodělná činnost:

Další náměty pro děti:

  • Hra na knihovnu - vyrobíme si kartičku do knihovny, převyprávíme děj pohádky, podáváme si knihy podle (velikosti, barvy, místa, kde se nachází, ...). Dodržujeme společenská pravidla chování (poděkovat, pozdravit, poprosit, ...)
  • Hmatová hra - zavážeme dítěti oči, vložíme do košíku různé předměty a poslepu je hledáme
  • Vlastní knížka - připravíme si několik papírů A5, do kterých uděláme děrovačkou dvě dírky, těmi provlečeme provázek a svážeme. Nakonec můžeme malovat, lepit obrázky i psát.

Pracovní listy:

Omalovánky:

Týden 1.3. - 5.3.2021

Téma: Povolání, řemesla a profese

      První týden v březnu se děti seznámí s některými druhy povolání a řemesel a uvědomí si význam práce pro jedince i společnost. Bavíme se s dětmi o tom, jakou práci vykonávají jejich rodiče, prarodiče, a čím by chtěly být, až vyrostou a budou dospělí. Prohlížíme si obrázky a videa různých druhů profesí na youtube.

Písničky:

Básničky:

  • Pekař

           Pekař peče housky,        (hýbeme palcem pravé ruky)

           uždibuje kousky.            (palec a ukazováček na sebe poťukávají)

           Pekařka mu pomáhá,      (hýbeme palcem levé ruky)

           uždibují oba dva.            (poťukávají obě ruce-levý palec,ukazováček/pravý palec,ukazováček)

          (postupně můžeme prostřídat všechny prstíky)

  • Každý má své povolání

          Každý má své povolání, práci, čili zaměstnání.

          Jeden třeba dobře vaří, jinému se v hudbě daří,

          další dobře sportuje, jiný moři holduje,

          jeden učí malé děti, jiný zase mete smetí,

          někdo třeba lidi léčí, další umí spoustu řečí.

Výtvarná činnost:

  • Švadlena-krejčí: z papíru (pokud máme - z tvrdého) vystřihneme šaty, tričko, ... a dozdobíme různými odstřižky barevných papírů, můžeme zkoušet obtisknout různé předměty (plastová vidlička, víčko od PET lahve, ...)
  • Kadeřník-kadeřnice: na (tvrdý) papír nakreslíme (pastelkami, vodovkami, temperou) hlavu člověka bez vlasů. Vlasy lepíme z proužků barevného papíru, krepového papíru, vlny, proužků z časopisů, či letáků
  • Kuchař: na (tvrdý) papír nakreslíme veliký talíř, vybarvíme ho a nalepíme (fazole, čočku, těstoviny, ...)

Pracovní listy:

  • Truhlář - výroba oken: vystřihni a nalep okna na správné místo. Obrázek vymaluj.
  • Kuchař - knedlíky v hrnci: dokresli knedlíky do hrnců podle čísel v rámečku 
  • Najdi auto: spoj auta s jejich stíny 
  • Autoopravář - zkušení jízda: postupuj podle návodu na pracovním listě
  • Kam jedou? Postupuj podle návodu na pracovním listě 

Různé náměty:

  • Pantomima - znázornění různých povolání svými pohyby (jeden předvádí, druhý hádá)
  • Pexeso - můžete si 2x vytisknout, vymalovat rozstříhat a zahrát si s dětmi pexeso Povolání 
  • Kuchaři - s maminkou/tatínkem děti mohou pomáhat vařit
  • Číšníci - děti mohou přinést na stůl talíř s obědem
  • Uklízeči - děti mohou doma uklízet
  • Zahradníci - děti mohou pomáhat na zahrádce nebo na předzahrádce před domem
  • Zedníci - děti mohou stavět domečky, hrady z kostek
  • A různé jiné námětové hry, které vás napadnou, jako "Na školu" (paní učitelka/pan učitel), "Knihovna" (paní knihovnice/pan knihovník), atd...

Omalovánky:

 

 

Zřizovatel: Statutární město Brno
O násKontakt na školku